top of page
Search

elämäntapamuutos ja aamurutiini

Updated: May 31

Elämäntapamuutoksen aloittaminen voi olla haastavaa, mutta oikeanlaisilla aamurutiineilla voit asettaa päivän hyvälle alulle. Hyvin suunnitellut aamurutiinit eivät ainoastaan tee päivästä tehokkaampaa, vaan ne myös tukevat terveellisiä elämäntapoja ja edistävät kokonaisvaltaista hyvinvointia, näin sinulla on päivän aloitukselle hyvä suunnitelma. Tässä muutamia vinkkejä, joiden avulla voit rakentaa omat aamurutiinisi aktiivisena elämäntapamuuttujana.


1. Herää arkena aikaisin samaan aikaan

Herääminen aikaisin antaa sinulle rauhallisen hetken itsellesi ennen päivän kiireiden alkamista. Sinä olet aikataulujesi herra, joten hyvin suunniteltu päivä antaa selkeät askelmerkit koko päiväksi. Pyri heräämään samaan aikaan joka päivä, myös viikonloppuisin. Tämä auttaa kehoasi tottumaan rutiiniin ja parantaa unen laatua ja yleistä aktiivisuuttasi.


2. Aloita päiväsi positiivisia asioita miettien

Kun heräät, käytä muutama minuutti miettien asioita, joista olet tällä hetkellä kiitollinen elämässäsi. Kiitollisuuden harjoittaminen parantaa mielialaasi ja asettaa positiivisen suunnan ajatustesi ohjaamiseen koko päivälle, näin mahdolliset päivän aikana tulevat haasteet voit kohdata ne rakentavasti. Ajatusten suuntaaminen "minä pystyn" asenteeseen, on elämäntapamuutoksessa todella tärkeää, sillä ajatuksemme ohjaavat tekemistämme. Voit myös pitää kiitollisuuspäiväkirjaa ja kirjoittaa siihen joka aamu muutaman asian, joista olet kiitollinen.

 

3. Liikuntaa aamutuimaan

Aamulenkki, jooga tai kevyet venyttelyt ovat loistavia tapoja herättää keho ja mieli. Lisäksi päivän aikana kerätyt askeleet auttavat pysymään energisenä ja parantaa keskittymiskykyäsi päivän aikana. Myös painonhallinnan näkökulmasta koko päivän aikana kerätyt askeleet auttavat positiivisesti painonhallinnassa ja olet hyvää matkaa menossa kohti elämäntapamuutosta.


4. Terveellinen aamupala

Aamupalan tulisi olla ravitseva ja tasapainoinen. Valitse aamupalaksi esimerkiksi täysjyvätuotteita puuroa tai leipää, proteiinipitoisia ruokia ja paljon hedelmiä tai vihanneksia. Terveellinen aamupala antaa sinulle tarvittavan energian ja auttaa pitämään verensokeritasosi tasaisena.


5. Nesteytä kehoasi

Muista juoda lasillinen vettä heti herättyäsi ja ota lisäravinteesi samalla kerralla. Veden juominen auttaa herättämään aineenvaihdunnan ja pitää nestetasapainosi tasaisena. Voit myös lisätä veteen sitruunaa tai muita hedelmiä saadaksesi lisämakua. Muistathan lisätä nesteen määrää hellesäässä!


6. Rauhoita mielesi

Käytä hetki mielesi rauhoittamiseen, voit tehdä helpon meditaation sulkien silmäsi ja hengittäen syvään. Tämä auttaa vähentämään stressiä ja valmistaa mielen päivän haasteisiin, voit myös kokeilla tätä samaa kesken päivän ruokatunnillasi.Stressinhallinta on tärkeä osa elämäntapamuutosta.


7. Päivän suunnittelu

Kirjoita ylös päivän tärkeimmät tehtävät ja tavoitteet . Päivän suunnittelu auttaa sinua pysymään järjestelmällisenä ja keskittyneenä. Käytä kalenteria tai tehtävälistaa ja priorisoi elämäntapamuutoksesi kannalta tärkeimmät asiat, milloin liikut ja syöt ateriasi.


Aamurutiinien luominen voi aluksi vaatia hieman vaivannäköä, mutta auttavat merkittävästi parantaa päivittäistä elämänlaatua. Tähän pätee vanha lause -hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ennakointi niin liikunnan, kuin ravitsemuksen suhteen auttaa sinua pysymään tavoitteissasi elämäntapamuutosta tehdessäsi. Aloita pienin askelin ja muokkaa rutiinejasi ajan myötä, jotta ne löytävät paikkansa arjessasi. Muista, että johdonmukaisuus on avain onnistumiseen.


Toivotan sinulle valoa päivääsi: Irina



Ihmiset joogamatolla kumartuneina eteenpäin
Elämäntapamuutos


19 views0 comments

Comments


bottom of page